Ahad, 15 Julai 2012

Air Selusuh

Detik untuk melahirkan amat mendebarkan macam2 ikthiar dilakukan oleh ibu mengandong....antara nya air selusuh.


Satu lagi perkara yang perlu disediakan sebelum bersalin adalah penyediaan doa selusuh bagi memudahkan proses bersalin .

Cara buat nya : Tapi kena pastikan bacaan ayat tersebut hendakla betul ...kalau tak betul lain maksud dan doa tak makbul la kan ?

Baca pada minyak, air dan buah kurma ye kawan2..

1. surah al-fatihah



2. ayat pemecah (surah al-hasyr ayat 21-24)



* blh refer dalam al-mathurat kalau malas nak belek al-Quran
3. selawat syifa'



4. surah al-insyiqaq ayat 4-5



5. surah al-nazi'at ayat 46



Tetapi...perlu diingat satu perkara ...air selusuh , minyak dan kurma ni kita perlu gunakan sewaktu saat nak melahirkan tiba . Bukan sesuka hati tau , tak pasal - pasal baby keluar awal atau lama sakit pulak nanti . Bila dah ada tanda nak bersalin...baru gunakan semua minyak , air dan kurma tu ye ...selamat mencuba . Moga rakan - rakan yang bakal melahirkan selamat bersalin..doakan selamat juga ye !

1 ulasan:

  1. Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu ia bersemayam di atas Arasy, ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.

    BalasPadam